Blogg

Hur hanterar man en upphandling av Backup som tjänst eller funktion

Enligt de ledande analysinstituten kommer tillgången på kompetens, förmågan att göra mer med mindre vara de viktigaste verktygen för en effektiv och konkurrenskraftig IT-leverans. Här kommer lite råd om vad man skall tänka på inför upphandling av backup som tjänst eller funktion.

backup_som_funktion

De utmaningar vi ser inom området backup är:

 

  • En tillväxt som inte är under kontroll
  • Svårt att budgetera
  • Avsaknad av spetskompetens
  • Komplext och svårt att överblicka
  • SLA problem (Service Level Agrement)

 

Vad skall man kräva av en leverantör av backup som tjänt eller funktion?

Man ska se till att man betalar bara för det man nyttjar samt över tid få en prisreduktion. Se till att få en bra kompetensbeskrivning från leverantören.
Kräv att SLA skall spegla verksamhetskraven. Det skall vara enkelt att att köpa till och att få en möjlighet till förenklad intern prissättning.

Kräv att få en budgetkontroll och att inventarium redovisas och även kan återanvändas.

En bra upphandling av backup som tjänst eller funktion skall innehålla:

 

  • Produkter, hård och mjukvara specifiserad
  • Tjänster, installation, migrering och proaktiva åtgärder skall redovisas
  • Support skall innehålla lokal förankring, en servicedesk samt någon form av serviceportal.

 

Man skall se till att leverantören gör en verksamhetsanalys samt en listning på de krav ni har, så som verksamhetskrav, tillgänglighetskrav, nyttjande av befintlig utrusning, priserosionskalkyl samt en målbild för offererad lösning.

Sist men inte minst så skall man se till att avtala om SLA garanti och priser baserat på månad/kapacitet/tillväxt.

 

Publicerad av Jonas Goude på 2015-apr-14 12:02:00


Jonas är affärsområdeschef på ITF. Han skriver om molntjänster och hur företag bäst gör för att hänga med i de senaste IT-trenderna

Hitta Jonas Goude på:

Ämnen: IT budget, Användarupplevelse, Outsourcing, Effektivitet, Central Infrastruktur, Backup